گزارش کاراموزی بانك ملي ايران

دسته بندي : علوم انسانی » حسابداری
گزارش کاراموزي بانك ملي ايران در 161 صفحه ورد قابل ويرايش



فهرست مطالب


تاريخچه بانک ملي ايران .........................................................................



اداره امورشعب استان زنجان....................................................................



منشور اخلاقي کارکنان بانک ملي ايران ......................................................



چارت سازماني .......................................................................................



موزه بانک ملي .......................................................................................



شرکت هاي تحت پوشش بانک ملي .............................................................



خدمات ريالي بانک ملي .............................................................................



خدمات ارزي بانک ملي .............................................................................



خدمات الکترونيکي ...................................................................................



سامانه بانکداري اينترنتي ...........................................................................



خدمات خود پرداز.......................................................................................



امور صندوق وعمليات حسابداري در بانک ملي...............................................



جابجائي اسکناس وعمليات حسابداري آن ......................................................



















تاريخچه بانک ملي ايران



تشكيل بانك به شكل جديد نخستين بار در سال 1285 هجري شمسي( 1324 ه‍ - ق ) ده سال قبل از بوجود



آمدن بانك شاهي از سوي حاج محمد حسن امين دارالضرب يكي از صرافان بزرگ تهران به مظفرالدين شاه



قاجار پيشنهاد شد . متاسفانه اين پيشنهاد با دخالتهاي بيگانگان و عوامل آنان جامه عمل نپوشيد و بجاي آن



بانك شاهي در ايران مستقر گرديد.





پس از استقرار مشروطيت هنگامي كه دولت از مجلس شوراي ملي اجازه استقراض خارجي خواست، احساسات

ملي كه از وامهاي گذشته و رفتار بانكهاي بيگانه جريحه دار شده بود به هيجان آمد و نمايندگان مردم به منظور

قطع نفوذ سياسي و اقتصادي بانكهاي مذكور و در ترميم وضع مالي خزانه ضمن مخالفت با استقراض خارجي

تاسيس بانك ملي را خواستار شدند، و جمعي از بازرگانان و صرافان متعهد مشاركت در اين بانك شدند و در آذرماه

1285 با اعلاني كه مبين احساسات عمومي و علاقه مردم به تاسيس يك بانك اعتباري ملي در ايران بود، انتشار

يافت .


در روز 23 آبان 1285 ميرزا ابوالقاسم ناصرالملك وزير ماليه وقت مظفرالدين شاه در مجلس شوراي ملي حاضر شد

و از اوضاع نابسامان مالي كشور خبرداد و پيشنهاد داد كه دولت براي رفع اين مشكل مبلغي از كشورهاي اروپايي

وام دريافت كند كه با مخالفت شديد نمايندگان مواجه شد . نمايندگان پس از شور و پيگيري در روز 9 آذر ماه همان

سال با تأسيس بانكي كه بتواند براي كشور سود داشته و با سپرده هاي مردم به نفع كشور و مردم كاركند

موافقت كردند. خبر تشكيل بانك ملي با سرمايه 15 ميليون ( 30 كرور) قابل افزايش به 50 ميليون تومان با وجد و

شعف عموم ملت روبروشد .

از طرفي ديگر تغييرات ناگهاني در اوضاع سياسي و انعقاد قرارداد 1907 ميلادي بين دولتهاي روسيه و انگليس و

تقسيم ايران و نيز آغاز جنگ جهاني اول و ورود نيروهاي اشغالگر به ايران تمام كوششها و تلاشهاي تشكيل بانك ملي

رانقش بر آب کرد واين آرزوي بزرگ مردم سالها به تعويق افتاد.

پس از پايان جنگ جهاني اول و خروج اشغالگران از ايران ، سرانجام قانون تاسيس بانك ملي ايران در جلسه مورخ

14 ارديبهشت 1306 به تصويب مجلس رسيد و اساسنامه بانك در 14 تير ماه 1307 مورد تصويب كميسيون ماليه

مجلس قرار گرفت و در روز سه شنبه20 شهريور 1307 بانك ملي ايران در تهران رسماً كار خود را آغازكرد.


اولين مدير عامل بانك ملي دكتر كورت لنيدن بلات و معاون او فوگل به همراه 70 كارشناس از كشور آلمان به ايران

آمدند.
بر حسب اساسنامه بانك ، بانك ملي ايران بصورت يك شركت سهامي داراي شخصيت حقوقي شناخته شد و تابع قوانين

تجاري تلقي گرديد.

سرمايه اوليه بانك 20 ميليون ريال بود كه فقط 8 ميليون آن پرداخت شد و در سال 1314 سرمايه بانك به 300

ميليون ريال و در سال 1331 به دوميليارد ريال افزايش يافت كه تمام آن پرداخت شده است .

با توجه به اينكه در آن تاريخ متخصصين بانكي در ايران وجود نداشت بموجب قانوني اجازه استخدام اتباع سويسي

يا آلماني بمنظور اداره بانك داده شد. تعداد كاركنان بانك در روز افتتاح اعم از ايراني و آلماني از 27 نفر تجاوز

نمي‏كرد در حال حاضر تعداد كاركنان بانك ملي ايران بالغ بر 45 هزار نفر است .

در ابتداي تاسيس بانك علاوه بر شعبه مركزي دو شعبه در بازار تهران و بندربوشهر كه مهمترين بندر بازرگاني آنروز

ايران بودتاسيس گرديد.

نخستين نمايندگي بانك در خارج از كشور در سال 1327 در هامبورگ تاسيس شد .

تاسيس بانك كارگشايي: در سال 1305 بنگاهي بنام موسسه رهني دولتي ايران، از محل وجوه صندوق بازنشستگي

كاركنان دولت براي رفع حوائج مردم بوجود آمد كه تا سال 1307 تحت نظر وزارت دارايي اداره مي گرديد

پس از تاسيس بانك ملي به اين بانك واگذار و در سال 1318 اين موسسه بنام بانك كارگشايي مرسوم و يکي از

سازمانهاي تابعه بانک ملي محسوب شد.

در تاريخ 22 اسفند ماه 1310 حق نشر اسكناس از تصويب مجلس شوراي ملي گذشت و رسماً به مدت 10 سال

بانك ملي ايران اعطا شد كه به خودي خود قابل تمديد بود و در فروردين ماه 1311 نخستين اسكناس بانك ملي

ايران انتشار يافت .

صندوق پس انداز : در سال 1318 بموجب قانوني بمنظور تشويق و ترغيب مردم به پس انداز، صندوق پس‌انداز بانك

ملي ايران تاسيس شد كه پس از استقرار نظام بانكداري اسلامي بصورت قرض الحسنه پس‌انداز، يكي از واحدهاي فعال

بانك به شمار مي رود .



نخستين مجله اقتصادي كشور در سال 1313 انتشار يافت كه اولين نشريه آماري، اقتصادي و مالي در ايران بود كه

به تهيه شاخص قيمتها، شاخص عمده فروشي و تحول وقايع اقتصادي مبادرت و توانست گام موثري براي تهيه

زمينــــــــه مطالعــــــــات اقتصادي در كشــــــور را فراهم آورد اين نشريه به همت دكتر لوتس گيلهامر

DR. Lutz Glelhammer اولين رئيس اداره بررسيهاي اقتصادي و احصائيه(آمار) بانك منتشر شد .

بانك كشاورزي تفكيك بانك فلاحتي از بانك : در قانون اجازه تأسيس بانك مقرر شده بود چنانچه دامنه معاملات

شعبه فلاحتي بانك، توسعه يابد به بانك مستقلي تبديل گردد. در تاريخ 25 تير ماه 1312 شعبه فلاحتي بانك ملي ايران

تفكيك و به بانك مستقلي نام بانك كشاورزي تبديل شد .

بانك مركزي : تا قبل از سال 1338 بانك ملي ايران وظايف بانك مركزي مانند حق انحصاري انتشار اسكناس و تنظيم

جريان پول كشور را بعهده داشت در سال 1338 لايحه اساسنامه بانكي و پولي ايران به تصويب مجلس رسيد و از

هجدهم مرداد 1339 وظايف بانك مركزي از بانك ملي منتزع و با سرمايه 6/3 ميليارد ريال فعاليت خود را آغاز نمود.

آرزوي مردم ايران و علاقه آنها براي تاسيس بانك ملي رهايي از سلطه اقتصادي و سياسي بيگانگان و جلوگيري از

تسلط آنها بر منابع حياتي و ذخائر كشور بود، بانك ملي و ديگر بانكهائيكه پس از آن آغاز فعاليت نموده‏ اند ،

توانستند خدمات مفيد و ارزنده‏اي مانند جمع آوري سپرده‏هاي مردم، حل مشكل نگهداري وجوه نقد و طلا و نقره،

نگهداري حساب خزانه دولت،‌اعطاي تسهيلات اعتباري جهت راه‌اندازي كارخانجات و موسسات بزرگ توليدي و

زيربنائي ، احداث واحدهاي صنعتي- كشاورزي ، تسهيل در روابط تجاري داخلي و خارجي را ارائه نمايند.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي و استقرار حاكميت جمهوري اسلامي،‌تغيير سيستم بانكداري و حذف ربا و ايجاد

بانك بر مبناي تعاليم و احكام اسلامي مورد توجه قرار گرفت كه پس از تصويب لايحه قانوني عمليات بانكي بدون ربا

در سال 1362 و ابلاغ آن به بانكها، دستورالعملها و آئين نامه هاي اجرايي تهيه و از اول فروردين ماه 1363 اين

قانون در بانك ملي ايران مورد اجرا گذاشته شد .

اكنون بيش از80 سال است كه از تأسيس پرافتخار بانك ملي ايران مي‏گذرد . در حال حاضر بيش از 3200 شعبه

فعال در داخل و 16 شعبه فعال در خارج كشور مشغول بكارند كه باعث شده اين بانك يكي از قوي‏ترين مؤسسات

مالي چه در ايران حتي در دنيا باشد.

بانك ملي ايران بمنظور اجراي هر چه صحيح تر قوانين كه با دوصفت بارز و مهم آن وجه تمايز سيستم بانكداري

اسلامي و نظام بانكداري در جهان امروز است تعيين حذف ربا از سيستم بانكي و نظام اقتصادي كشور و استفاده

از سرمايه هاي بانك و سپرده هاي مردم بمنظور رشد اقتصادي براي محرومين و ايجاد عدالت و قسط در جامعه با

تلاش كاركنان معتمد و متخصص خود توانسته است گامهاي موثر و مفيدي را بردارد.





منشور اخلاقي کارکنان بانک ملي ايران



كاركنان بانك ملي ايران با ايمان به اراده خالق هستي و درجهت حفظ منافع ملي به ارائه خدمات بانكي به



مشتريان مي پردازند و جلب رضايت آنان را سرلوحه امورخود مي‏دانند .

كاركنان بانك ملي ايران بر اين باورند كه مشتريان سرمايه هاي واقعي بانك هستند و حضور آنان را در



شعب خود مغتنم مي شمارند.

كاركنان بانك ملي ايران با رعايت نظم ، آراستگي ، وقت شناسي و مسئوليت پذيري آماده پذيرش همگان در



واحدهاي بانك ( در شعب درون مرزي و برون مرزي ) مي باشند.

كاركنان بانك ملي ايران بر اين باورند كه عزت ، احترام و تكريم مراجعان به واحدهاي اين بانك ، از



مهمترين مسئوليتهاي آنان است و سعي خواهند نمود تا شخصيت وجايگاه مشتريان در فرآيند ارتباطات متقابل



محفوظ باشد.

كاركنان بانك ملي ايران انجام امور مراجعان را در كوتاه ترين زمان ممكن ضروري دانسته و كوشش



خواهند نمود از اتلاف وقت آنان در واحدهاي بانك جلوگيري نمايند.

كاركنان بانك ملي ايران مصمم هستند خدمات خود را با كيفيت مطلوب و به شيوه‏اي مناسب ونوين در اختيار



مشتريان بانك قرار دهند.

كاركنان بانك ملي ايران وظيفه دارند تا در حوزه كاري خود هرگونه اطلاعات مورد نياز مشتريان را به



سرعت و با توجه به مقررات براي آنان فراهم آورند.

كاركنان بانك ملي ايران بر اين باورند كه مبناي ارزيابي فعاليت هاي آنان نظرات و ميزان رضايت مشتريان



است.

كاركنان بانك ملي ايران دريافت هرگونه انتقاد نظر يا پيشنهاد از سوي مشتريان را ارج نهاده و از آن به



عنوان زمينه ساز رشد و ارتقاء بانكي استقبال مي كنند.

در کوچه باغ ايلخاني که بعد ها خيابان علاء الدوله نام گرفت يکي از زيباترين خانه هاي مسکوني ساخته شد .

کوچه باغ ايلخاني با کف سنگ فرش و کناره هاي درخت کاري شده محل سکونت بسياري از درباريان قاجار

و سفراي خارجي بود. بعد از تغييراتي که در اجراي طرح توسعه شهري مبتني بر استقرار نظام مدني که بين

سالهاي 1299 تا 1320 شکل گرفت خيابان علاء الدوله به خيابان فردوسي نام گذاري شد .
اين بنا بسيار زيبا و دل انگيز و نموداري از ذوق و هنر معماري اواخر دوره قاجاريه است و در سالهاي اخير

توسط سازمان ميراث فرهنگي کشور مرمت گرديده و به عنوان يک اثر ملي به ثبت رسيده است. طي ساخت و

سازهاي که در سال 1307 در خيابان فردوسي انجام گرفت ، بناي صندوق پس انداز ملي و ديگر بناهاي

ادارات مرکزي بانک ملي ساخته شد. بناي مذکور که در داخل مجموعه مذکور وافع شده بود توسط بانک ملي

ايران خريداري و مورد استفاده هاي گوناگون قرار گرفت. از آن جمله است : دايره فلاحت و کشاورزي-

باشگاه ورزشي ، محل پذيرايي از ميهمانان ، کتابخانه و ... تا اينکه بانک ملي بر آن شد با به نمايش گذاشتن

پيشکش ها و هداياي نفيسي که به مناسبت پنجاهمين سال تاسيس بانک ملي ايران در بيستم شهريور ماه 1357

از بانک هاي سراسر جهان به بانک ملي ايران فرستاده شده است اين بنا را به نام "موزه بانک ملي ايران"

جاودانه سازد.


خدمات ريالي بانک ملي

بانك ملي ايران به عنوان بزرگ ترين بانك تجاري كشور با دارا بودن بيش از 3300 واحد و با استفاده از فناوري

هاي نوين، خدمات و محصولات گسترده و متنوعي را در زمينه هاي مختلف ريالي و ارزي به مشتريان گرامي ارائه

مي نمايد. فهرست خدمات ارائه شده به شرح ذيل مي باشد.

1 - افتتاح انواع حسابهاي سپرده

2 - اعطاي تسهيلات

3 - ملي چك

4 - چك تضمين شده رمزدار شهري

5 - چك بانكي بين بانك ها (رمزدار)

6 - ايران چك

7 - حواله بين شهري

8 - حواله درون شهري

9 - فروش سفته

10- فروش و بازخريد اوراق مشاركت

11- نگهداري اماني اوراق مشاركت مشتريان در شعبه و واريز وجه سود اوراق در سررسيد به حساب مشتريان

12- فروش اوراق گواهي سپرده مدت دار با نرخ سود بالاتر از اوراق مشاركت

13- خريد و فروش و مشاوره در امر سهام از طريق كارگزاري بانك ملي ايران

14- بروات وصولي عهده شهرستانها (‌وصول چك هاي واگذاري مربوط به ساير شهرستان ها )

15- دريافت قبوض خدماتي

16- دريافت و نگهداري اسناد سررسيد آينده مشتريان به طور اماني و وصول آنها

17- دريافت و وصول چكهاي واگذاري مشتريان

18- صدور گواهي لاتين در ارتباط با مانده حسابها

بانک ملي ايران به عنوان بزرگترين بانک تجاري کشور و قديميترين بانک همواره خود را ملزم به ارائه بهترين

خدمات به مشتريان گرامي دانسته و در اين راستا انواع مختلف سپرده گذاري را تعبيه نموده است تا شما مشتريان

گرامي متناسب با شرايط خود بتوانيد از سپرده گذاري در اين بانک بهره مند گرديد.

انواع سپرده هاي قرض الحسنه پس انداز :

1 - سپرده قرض الحسنه پس انداز عادي

2 - سپرده قرض الحسنه پس انداز ويژه جوانان

3 - سپرده قرض الحسنه ويژه( افتتاح حساب توسط اشخاص حقيقي و حقوقي که طبق نظر توديع کننده وجه

براساس شرايطي که موجب قرارداد عامليت منعقده في ما بين توديع کننده و بانک معين مي شود، به

صورت قرض الحسنه به اشخاص حقيقي ،موسسات خيريه و عام المنفعه اعطا مي گردد)

4 - سپرده قرض الحسنه در حالتهاي خاص( توسط پدر ، جد پدري، مادر، صغير مميز، اشخاص غير براي

اطفال ، براي اشخاص حقوقي ، مشترک ، کارکنان دولت و افتتاح دو يا چند حساب مشترک)

5 -سپرده قرض الحسنه مهر امام رضا (ع)

سپرده قرض الحسنه جاري :

سپرده قرض الحسنه جاري اشخاص

سپرده قرض الحسنه براي شرکتها( اشخاص حقوقي)

سپرده قرض الحسنه مشترک

سپرده قرض الحسنه جاري حسابهاي دولتي

حسابهاي سپرده سرمايه گذاري:

سپرده سرمايه گذاري کوتاه مدت (عادي) - افتتاح حساب به صورت انفرادي و مشترک

سپرده سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه (شش ماهه) - افتتاح حساب به صورت انفرادي و مشترک

سپرده بلند مدت (يک ساله الي پنج ساله)- افتتاح حساب به صورت انفرادي ومشترک

سپرده سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه

1)شرايط ومقررات افتتاح حساب :

اشخاصي که داراي اهليت قانوني باشند مي توانند به نام خود و افراد تحت ولايت و وصايت و قيوميتشان و همچنين

به وکالت از طرف اشخاص ثالث با ارائه وکالتنامه معتبر به توديع اين نوع سپرده مبادرت ورزند.بانک به وکالت و

وصايت از طرف سپرده گذاران با داشتن حق توکيل به غير وجوه مربوطه را طبق قانون عمليات بانکي بدون ربا

بطور مشاع بکار گرفته و منافع حاصله را با داشتن مصالحه بين خود و سپرده گذاران پس از کسر حق الوکاله به حق

الوصايه در سر رسيد به سپرده گذاران يا قائم مقام قانوني آنان پرداخت مي نمايد. حداقل مبلغ اين نوع سپرده

000/50 ريال بوده،مبلغ سپرده گذاري شده در طول 6 ماه ثابت و غير قابل انتقال به غير بوده قابل افزايش يا کاهش

نمي باشد در سررسيد در صورت عدم دريافت دستور کتبي از سوي سپرده گذار براي دوره هاي بعدي متناوبآ با

شرايط روز تمديد،قابل تمديد مجدد مي باشد

2) نرخ سود ونحوه محاسبه آن:

نرخ سود سپرده هاي سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه در حال حاضر 12 درصد بوده روز شمار محاسبه مي شود

سود علي الحساب ماهانه با استفاده از فرمول زير محاسبه و اول هر ماه به حسابي که سپرده گذار تعيين نموده است

واريز خواهد گرديد:

(تعداد روزهاي واقعي هر ماه × نرخ × مبلغ سپرده ) / تعداد روزهاي واقعي هر سال × 100 = سود علي الحساب

ماهانه به سپرده هاي سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه اي که قبل از 30 روز مسترد شود سودي تعلق نمي گيرد و

چنانچه بعد از گذشت 30 روز قبل از سررسيد مسترد گردد سهم سود آن بر مبناي نرخ سود سپرده هاي سرمايه

گذاري کوتاه مدت محاسبه و پرداخت مي شود و روزهاي افتتاح و انسداد مشمول دريافت سود نمي باشند. مابه

التفاوت سودهاي علي الحساب پرداختي تا سود استحقاقي از مشتري پرداخت مي شود الصاق تمبر 000/10 ريالي به

هزينه مشتري روي برگ قرارداد ضروري است.

سپرده سرمايه گذاري بلند مدت يکساله الي پنج ساله

1)شرايط ومقررات افتتاح حساب :



اشخاصي که به سن 18 سال تمام رسيده يا حکم رشد آنها از دادگاه صالحه صادر سده باشد مي توانند به نام خود يا

کساني که تحت ولايت ، وصايت يا قيوميت آنان باشند اين نوع حساب را افتتاح نمايند افتتاح حساب بلند مدت براي

اشخاص حقوقي بوسيله صاحبان امضاء مجاز شرط پيش بيني در اساسنامه يا براي اتباع خارجي مقيم ايران که داراي

گذرنامه و اجازه اقامت معتبر يا کارت شناسايي معتبر مي باشند بلا مانع است اين حساب بر مبناي ضرايبي از مبالغ

تعيين شده (يکساله و دوساله 000/100 ريال) ( سه ساله 000/200 ريال ) (چهار ساله 000/400 ريال ) و (پنج

ساله 000/500 ريال) به صورت چندين فقره در يکبرگ صادر مي گردد مبلغ سپرده گذاري شده در طول دوره

سپرده گذاري قابل افزايش نبوده ولي به شکل ضرايبي از مبالغ فوق قابل برداشت مي باشد. اين نوع سپرده ها به پدر

، مادر و فرزندان قابل انتقال مي باشند در سررسيد در صورت عدم دريافت دستور کتبي از سوي سپرده گذاري براي

دوره هاي بعدي متناوبا با شرايط روز تمديد،قابل تمديد مي باشند .

2) نرخ سود ونحوه محاسبه آن:

نرخ سود سپرده هاي سرمايه گذاري بلند مدت يک تا پنج ساله در حال حاضر به ترتيب 5/14-5/15-16-17 و

5/17 درصد مي باشد که روز شمار محاسبه مي گردد. سود علي الحساب ماهانه با استفاده از فرمول زير محاسبه و ا

ول هر ماه به حسابي که سپرده گذار تعيين نموده است واريز خواهد گرديد.

به سپرده هاي سرمايه گذاري بلند مدتت 1 تا 5 ساله که قبل از 30 روز مسترد شود سودي تعلق نمي گيرد.

(عداد روزهاي واقعي هرماه × نرخ × مبلغ سپرده ) / تعداد روزهاي واقعي هر سال × 100 = سودعلي الحساب ماهانه

در صورتي که بعد از 30 روز قبل از 6 ماه برداشت شود سودي با نرخ نيم درصد کمتر از نرخ سود کوتاه

مدت (بدون روز افتتاح و انسداد) در صورتيکه راس 6 ماه يا بعد از 6 ماه قبل از يکسال برداشت شود. نيم درصد

کمتر از سپرده هاي سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه بدون احتساب روز افتتاح و انسداد سود پرداخت مي شود و به

همين منوال بسته به اينکه از عمر سپرده گذاري چقدر گذشته باشد نيم درصد کمتر از نرخ سود علي الحساب رديف

قبلي بدون در نظر گرفتن روز افتتاح وانسداد سود پرداخت خواهد گرديد.

لازم به ذکر است سود علي الحسابي که از فرمول فوق الذکر محاسبه مي شود اول هر ماه به حسابي که سپرده گذار

تعيين نموده است واريز خواهد گرديد. در صورت بسته شدن قبل از موعد ما به التفاوت سودهاي علي الحساب

پرداختي تا سودهاي استحقاقي از مشتري اخذ و يا به مشتري پرداخت مي شود .

الصاق تمبر 000/10 ريالي به هزينه مشتري روي برگ قرارداد ضروري است.

سپرده سرمايه گذاري كوتاه مدت ويژه ”چهارماهه”



دستور العمل اجرايي سپرده سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه " چهارماهه ":



به منظور انگيزش و ترغيب آحاد جامعه به امر سپرده گذاري ، پاسخگويي و جلب رضايت مشتريان و نيز وسعت



بخشيدن به دامنه انتخاب مطلوب به لحاظ نوع و بازده در سرمايه گذاري ، حساب جديدي در سيستم متمرکز ( سيبا )



تحت عنوان حساب سپرده سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه " چهارماهه " ايجاد مي گردد.



شرايط و مقررات مربوط به افتتاح حساب:



1- شرايط افتتاح حساب سپرده سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه " چهار ماهه " همانند شرايط حاکم بر سپرده سرمايه



گذاري کوتاه مدت ويژه " شش ماهه " مندرج در بخشنامه" 33ب " خواهد بود.


2- حداقل مبلغ سپرده سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه " چهار ماهه " 50.000 "ريال است .


3-نرخ سود علي الحساب سپرده هاي سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه " چهار ماهه 12%" ( سالانه ) اعلام



مي گردد. بديهي است در صورت هرگونه تغيير در شرايط و نرخ سپرده هاي مذکور ، مراتب متعاقباً به اطلاع



خواهد رسيد.


4-سپرده هاي مذکور در سررسيد و در صورت عدم دريافت دستور کتبي از سوي سپرده گذار ، براي دوره هاي



چهار ماهه بعدي تمديد مي گردند و از تاريخ تمديد شامل شرايط سپرده هاي سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه چهار



ماهه جديد خواهند بود.


5-بانک با قبول درخواست مشتري ، سود سپرده سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه چهار ماهه را در مقاطع ماهانه به



حسابي که سپرده گذار معرفي مي نمايد واريز خواهد نمود.


6-سپرده هاي سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه چهار ماهه قابليت افتتاح به صورت فقراتي


(مضربي از 50.000 ريال ) را خواهند داشت.



نحوه محاسبه سود در صورت فسخ سپرده سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه چهار ماهه قبل از سررسيد:



1-در صورتيکه سپرده هاي مزبور قبل از 30 روز برداشت شود سودي به آن تعلق نخواهد گرفت.


2-چنانچه سپرده سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه " چهار ماهه " بعد از 30 روز و قبل از


چهار ماه برداشت شود ، سودي معادل سود سپرده هاي سرمايه گذاري کوتاه مدت پرداخت مي گردد.


3- به هنگام بسته شدن حساب سپرده سرمايه گذاري کوتاه مدت ويژه" چهار ماهه " ( قبل از سررسيد ) مسئولين



ذيربط در واحدها بايد ضمن خروج برگ سپرده از سوابق مربوطه نسبت به محاسبه برگشت سود سپرده و دريافت آن



از مشتري اقدام نمايند.

انواع تسهيلات ريالي :

بانك ملي ايران در راستاي اعطاي تسهيلات به اشخاص و سازمانها تسهيلاتي به شرح ذيل اعطا مي نمايد:

1- تسهيلات قرض الحسنه ازدواج و تهيه جهيزيه

2- تسهيلات قرض الحسنه تامين مسكن

3- تسهيلات قرض الحسنه تعمير مسكن

4- تسهيلات قرض الحسنه تامين هزينه درمان بيماري

5- تسهيلات قرض الحسنه رفع احتياجات ضروري

6- تسهيلات جعاله تعميرات مسكن

7- تسهيلات خريد كالا

8- تسهيلات خريد خودرو

9- تسهيلات تعويض خودروهاي فرسوده

ضمنا علاوه بر موارد فوق الاشاره اين بانك تسهيلات اعتباري اعم از ارزي و ريالي در زمينه هاي توليدي خدماتي ،

صنعتي ، كشاورزي، بازرگاني ، صادراتي و ... به بنگاههاي اقتصادي كوچك ، متوسط و بزرگ اعم از اشخاص

حقيقي و حقوقي در قالب عقود اسلامي و حسب مورد بابت تكميل، توسعه و ايجاد طرحهاي مختلف در بخش هاي

ساختمان ، تاسيسات ، ماشين آلات ، اجراي خدمات و همچنين تامين سرمايه در گردش و ... با توجه به ضوابط حاكم

اعطا مي نمايد .

خريد لوازم منزل (كالاي اسا سي) :



شرايط و مقررات دريافت تسهيلات



افتتاح حساب پس انداز قرض الحسنه نزد شعبه (اولويت با كسانيكه بيش از يك سال سابقه افتتاح حساب دارند)



ـ مبلغ تسهيلات حداكثر 000ر000ر20 ريال و بايستي متناسب با درآمد متقاضي باشد .



ـ سن متقاضي حداقل 18 سال تمام باشد .



ـ نوع عقد،فروش اقساطي و مدت بازپرداخت آن حداكثر 3 سال و به اقساط مساوي ماهيانه (36 قسط) است.



ـ نرخ سود طبق تعرفه بانك در بخش خدمات و بازرگاني مي باشد .

شرايط اعطاي تسهيلات :


پس از دريافت تقاضاي مشتري ، با توجه به موضوع معامله كه يكي از موارد ذيل است :


مشاركت مدني در امور بازرگاني (داخلي- صادرات - واردات)


مشاركت مدني ساختماني ، مسكن انفرادي ، ويژه اشخاص حقيقي


مشاركت مدني ساختماني ، مجتمع سازي ، ويژه اشخاص حقيقي


مشاركت مدني ساختماني ، مجتمع سازي ، ويژه اشخاص حقوقي


برگ درخواست حسب مورد در اختيار متقاضي قرار داده مي‌شود تا برگ مذكور را در دو نسخه با كمال دقت تكميل



و پس از امضاء همراه مدارك مورد لزوم به بانك تسليم نمايد.


امضاي متقاضي در ذيل برگ درخواست تسهيلات بايستي مطابق نمونه امضاي مسلم الصدور وي بوده و به گواهي



شعبه برسد.


پس از بررسي و حصول اطمينان از اينكه به تمام سؤالات مندرج در برگ درخواست تسهيلات بطور كامل پاسخ داده



شده است ، نسبت به كسب اطلاعات حسب مورد از طريق اداره اطلاعات اعتباري و يا مأمورين سرپرستي متبوع و



شعبه اقدام مي‌گردد.


واحدها بعد از كسب و جمع آوري مدارك مورد نياز با ملحوظ نمودن نكات ذيل نسبت به بررسي تقاضاي مشتري



اقدام مي نمايند :

الف- متقاضي بايد موضوع معامله مشاركت مدني را در برگ درخواست تسهيلات دقيقاً مشخص نمايد و از ذكر



كلماتي كه مفهوم كلي دارد مانند بازرگاني ، بازرگاني داخلي ، بازرگاني خارجي و يا معاملات تجاري خودداري نمايد



، همچنين ميزان سرمايه لازم براي مشاركت و سهم سرمايه خود و همچنين وثائق يا تضمينات پيشنهادي براي حسن



اجراي قرارداد را نيز با ذكر مشخصات ، معين و معرفي نمايد. در صورتي كه مورد وثيقه غيرمنقول باشد متقاضي



بايد مشخصات ثبتي غيرمنقول، ارزش فعلي و محل و نشاني ملك را مشخص نمايد و شعبه عين سند مالكيت را مطالبه



و مورد رسيدگي قرار دهد.



ب- متقاضي بايد مدت انجام معامله مشاركت مدني در هر دوره گردش سرمايه را دقيقاً معين نمايد.

ج- متقاضي بايد علاوه بر نشاني محل كار خود ، آدرس محل سكونت خود را نيز قيد نمايد. در مورد اشخاص حقوقي



نام كامل شركت بدون هيچگونه تغيير و كم و كاستي قيد گردد.

د- در مورد اشخاص حقوقي متقاضي دريافت تسهيلات بانكي در صورتي كه داراي سوابق معاملاتي و يا «پرونده



عمومي» نزد واحد عمل كننده نباشد، مي‌بايستي مدارك رسمي ثبت شركت از قبيل شركت‌نامه ، اساسنامه ، آخرين



صورتجلسه مجمع عمومي و روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران كه تشكيل شركت، موضوع و نام اعضاي هيئت



مديره و ميزان سرمايه و آخرين تغييرات اساسنامه شركت در آن درج شده باشد ، اخذ و در پرونده مربوط نگهداري



شود. در انقضاي مدت اختيارات هيئت مديره و تعيين هيئت مديره جديد و يا هر گونه تغييرات ديگر در اساسنامه و



سرمايه شركتها ، شعب بايد صورتجلسه مربوط به آگهي تغييرات در روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران را



مطالبه و در سوابق امر نگهداري نمايند.

هـ- در صورتي كه كالاي مورد مشاركت وارداتي باشد ، بايد افر مربوط به سفارش كالا (پيش‌فاكتور) و فتوكپي



مجوزهاي لازم براي ورود آن كالا ضميمه شود.

و- در صورتي كه سهم سرمايه متقاضي غيرنقدي باشد ، بايد مشخصات و ارزش ثبتي و فعلي آن را اعلام نمايد.



ملاك احتساب قيمت آورده غيرنقدي شريك درخصوص تسهيلات مسكن انفرادي ، برآورد ارزش تقويمي توسط



ارزياب شعبه و در مورد مجتمع‌هاي مسكوني تا ميزاني كه اداره مركزي تعيين مي‌نمايد طبق نظر كارشناس يا



ارزياب سرپرستي و در ساير موارد طبق نظر اداره مركزي خواهد بود.

ز- بهاي كالا و هزينه‌هاي تقريبي و قيمت تمام شده آن بايد مشخص شود.

ح- قيمت فروش و نحوه آن (نقد و اقساط) مشخص گردد.

ط- نسبت سهم سود بانك از كل سود مورد انتظار بايستي تعيين شود.

ي- در صورتي كه موضوع مشاركت مربوط به صادرات كالا باشد مجوزهاي لازم ضميمه شود.

با بررسي و تجزيه و تحليل برگ درخواست و اطلاعات رسيده و با توجه به موارد زير واحدها مبادرت به انجام



معامله مي‌نمايند :

ک- متقاضي اهليت لازم براي انجام معامله مشاركت مدني را داشته باشد.

ل-درصورتي كه متقاضي به موجب قانون ملزم به نگهداري دفاتر قانوني باشد دفاتر مذكور را دارا باشد.

م-كليه مدارك و مجوزهاي لازم براي مبادرت به موضوع مشاركت مدني از متقاضي اخذ گردد.

ن- در صورتي كه موضوع مشاركت در امر صادرات باشد، براساس آخرين دستورالعمل‌هاي اداره خارجه متقاضي



تعهد ارزي موعد رسيده و واريز نشده در مورد صادرات نداشته باشد.

س - چنانچه‌متقاضي‌شخص‌حقوقي‌باشد،موضوع و انجام مشاركت مدني با اساسنامه شركت مغاير نباشد.



ع- واحد عمل كننده از اجراي موضوع مشاركت مدني و برگشت سرمايه و سود مورد انتظار بانك طبق آخرين تعرفه



صادره اداره مركزي ، در طول مدت قرارداد اطمينان حاصل نمايد.

پس از بررسي‌هاي لازم ، چنانچه درخواست متقاضي مورد تأييد و تصويب قرار گرفت ، از طرح قرارداد مربوط به

همان معامله استفاده مي‌شود.



شرايط محصول :‌


پروژه ها و معاملات در بخشهاي مختلف اقتصادي اعم از مسكن ، صنعت ، خدمات ، كشاورزي و ...





مدارك مورد نياز :


الف ـ در صورتيكه متقاضي داراي «پرونده عمومي» نزد شعبه باشد :


1-برگ درخواست تسهيلات مشاركت مدني (با توجه به موضوع معامله )،كه در آن مشخصات ، نوع كار،ميزان



سرمايه لازم براي مشاركت ، سهم سرمايه متقاضي و بانك و در صورتيكه سهم سرمايه شريك غيرنقدي باشد



مشخصات و ارزش فعلي و ثبتي آن اموال ، مدت انجام معامله ، نحوه تصفيه مشاركت ، وثائق و تضمينات قيد شده



باشد.


2-مدارك و مجوزهاي لازم در موارديكه مشاركت مدني براي اجراي طرحها و يا امور توليدي و خدماتي و ساختماني



باشد.


3-مجوزهاي لازم در صورتيكه موضوع مشاركت مربوط به صادرات يا واردات كالا باشد.


4-صورت برآورد هزينه‌هاي قابل قبول در معامله (شامل قيمت تهيه و خريد اموال و ساير هزينه‌هاي قابل قبول طبق



دستورالعمل اجرايي) عندالاقتضاء مستند به پيش فاكتورهاي ذيربط و يا نظر كارشناس يا ارزياب مورد قبول بانك .


5-افر (پيش فاكتور) مربوط به خريد كالا در صورتي كه مشاركت در امور بازرگاني و يا واردات باشد.


6-صورتمجلس ارزيابي سهم الشركه غير نقدي شريك .


7-صورت برآورد فروش نقدي اموال مورد معامله به قيمت روز در صورت انجام معامله طبق مندرجات برگ



درخواست .


8- صورت پيش بيني كل سود حاصله از انجام معامله و مبلغ و درصد سهم پيشنهادي براي بانك طبق مندرجات برگ



درخواست .


9-فتوكپي اسناد مالكيت وثائق و تضمينات متقاضي (تطبيق شده با اصل) .


10-آخرين صورتمجلس ارزيابي وثائق و تضمينات معرفي شده متقاضي .


11-مصوبه مربوط به انجام مشاركت مدني .


12- قرارداد منعقده مشاركت مدني .



13-بيمه‌نامه وثائق يا اموال مشاركت مدني كه بنام و به نفع بانك صادر شده باشد.


14-فاكتورها و صورت هزينه‌هاي انجام شده جهت تحقق معامله .


15-ساير مدارك و مجوزهايي كه به اقتضاء نوع معامله به نظر مراجع تصويب‌كننده و پرداخت كننده تسهيلات اخذ و



نگهداري آنها ضروري باشد.


16-يك نسخه ازكليه اسناد حسابداري و انتظامي و تعهدات از بدو انعقاد قرارداد تا مرحله واريز و تصفيه آن .


ب- در صورتيكه‌متقاضي شخص‌حقيقي‌ياحقوقي بوده و فاقد «پرونده عمومي» نزد شعبه باشد علاوه بر



مدارك‌فوق‌حسب‌مورد اخذونگهداري‌مدارك‌زير‌درپرونده‌معاملاتي وي ضروري است:


17-اطلاعات اخذ شده درباره متقاضي حسب مورد از طريق اداره اطلاعات اعتباري و يا سرپرستي متبوع يا شعبه



مربوط .


18-اوراق اطلاعات اخذ شده از ساير منابع .


19-فتوكپي پروانه كسب معتبر متقاضي (تطبيق شده با اصل توسط شعبه) در امور بازرگاني و توليدي و خدماتي .


20-فتوكپي اسناد مربوط به مالكيت ملك يا سرقفلي يا اجاره نامه معتبر محل كار متقاضي در امور بازرگاني و توليدي



و خدماتي .


21-فتوكپي كارت بازرگاني معتبر (براي تجار و اشخاصي كه در رابطه با شغل خود به امور تجارت داخلي و يا



خارجي ملزم به داشتن كارت بازرگاني باشند) .


22-اصل برگ امضاء مسلم الصدور متقاضي در صورتي كه قرارداد در دفاتر اسناد رسمي منعقد نشود.


23-شماره حساب سپرده قرض‌الحسنه جاري متقاضي و تاريخ افتتاح آن : / / 13



24-شماره حساب سپرده قرض‌الحسنه پس انداز و تاريخ افتتاح آن : / / 13


25-فتوكپي كليه صفحات شناسنامه متقاضي و در مورد شخص حقوقي ، فتوكپي شناسنامه اعضاء هيئت مديره و



مديرعامل شركت .


26-يك قطعه آخرين عكس متقاضي و درخصوص شخص حقوقي ، يك قطعه آخرين عكس هيئت مديره و مديرعامل



شركت .


27-فتوكپي اساسنامه شركت ممهور به مهر اداره ثبت شركتها .


28-فتوكپي شركت نامه (درخصوص شركت غيرسهامي) .


29-روزنامه رسمي حاوي ثبت شركت در اداره ثبت شركتها .



30-روزنامه رسمي حاوي ثبت آخرين تغييرات در اركان شركت .


31-روزنامه رسمي حاوي ثبت آخرين تغييرات و انتخاب هيئت مديره و مديرعامل و صاحبان امضاء مجاز شركت .


32- ليست سهامداران عمده شركت و تعداد و درصد سهام متعلق به آنها .


33-گزارش بازرس قانوني و حسابرس شركت مربوط به سه دوره مالي گذشته (درخصوص شركتهاي وابسته و تحت



پوشش مؤسسات دولتي و شركتهاي پذيرفته شد در بورس سهام و اوراق بهادار) .


34-آخرين اظهارنامه مالياتي شركت ممهور به مهر اداره دارايي محل .



هزينه هاي احتمالي:


عدم تحقق سود پيش بيني شده و خسارت به اصل سهم الشركه طرفين .



جعاله براي اجراي طرح



تعريف عقد جعاله :

جعاله عبارتست از التزام شخص ( جاعل) يا كارفرما به اداي مبلغ يا اجرت معلوم(جعل) در مقابل عملي معين ،

طبق قرارداد طرفي كه عمل را انجام مي دهد( عامل) ياپيمانكار ناميده مي شود .



شرايط اعطاي تسهيلات



شرايط متقاضي :


هر شخص حقيقي يا حقوقي كه واجد شرايط عمومي اخذ تسهيلات بانكي و همچنين داراي شرايط خاص



مربوط به عقد جعاله مي باشد با رعايت ضوابط مربوط به اعطاي تسهيلات مي تواند از تسهيلات جعاله استفاده نمايد



. تسهيلات جعاله در دو بخش كلي قابل پرداخت است :


1-جعاله براي اجراي طرحهاي مختلف


2-جعاله ساختماني :


الف : براي احداث مسكن در املاك فاقد سابقه ثبتي


ب‌:‌ براي تعميرات واحدهاي مسكوني


هر كدام از آنها شرايط خاصي را براي اعطاء دارند كه به شرح آتي بيان مي گردد .



شرايط اعطاي تسهيلات :


1- واحدها مي توانند به منظور ايجاد تسهيلات لازم براي گسترش امور توليدي ، بازرگاني و خدماتي با تنظيم



قرارداد بعنوان ” عامل“ يا عندالاقتضاء بعنوان ” جاعل“ مبادرت به جعاله نمايند .


2- واحدها موظفند قبل از اقدام به انعقاد قرارداد ، عمليات موضوع جعاله را درحد نياز بررسي واز اجراي قرارداد و



برگشت جعل بانك اطمينان حاصل نمايند .


3-درصورتي كه اعطاي تسهيلات از طريق جعاله براي اجراي طرحهاي توليدي يا خدماتي صورت گيرد ، واحدها



مكلفند طرح مورد قرارداد را در حد اختيارات تفويضي راساً‌از لحاظ فني ،مالي و اقتصادي مورد بررسي و ارزيابي



قرار دهند .


4- در مواردي كه بانك ، عامل جعاله مي باشد ، در قرارداد مربوط ، اختيار بانك براي واگذاري انجام



قسمتي‌ازعمل‌معين به غيرتحت‌عنوان جعاله ثانوي و يا هر عنوان ديگري بايد قيد شود . در صورت انعقاد قرارداد



جعاله ثانوي ، واحدها مكلفند بر حسن اجراي قرارداد نظارت نمايند . واگذاري انجام عمليات جعاله از طريق وكالت



به جاعل ممنوع است .


5-در مواردي كه بانك جاعل باشد ، عامل مي تواند با موافقت بانك انجام قسمتي از كار را به ديگري واگذار نمايد .


6- تدارك مقدمات و تهيه مواد و مصالح و ساير لوازم مورد نياز براي انجام عمل مي تواند طبق قرارداد بر عهده



جاعل يا عامل باشد .



7-دريافت يا پرداخت قسمتي از مبلغ قرارداد جعاله بعنوان ” پيش دريافت“ و يا ”پيش پرداخت“ توسط واحدها مجاز



مي باشد . حداقل و يا حداكثر ” پيش دريافت“ و ” پيش پرداخت“ توسط اداره مركزي تعيين مي گردد .


8- حداكثر تسهيلات اعطائي قابل پرداخت و مدت انجام و تصفيه مطالبات ناشي از معاملات جعاله توسط اداره

مركزي تعيين مي شود .


9- جعل دريافتي توسط واحدها بايد علاوه بر پوشش هزينه هاي انجام شده مربوط ، حاوي سود معين براي بانك نيز



باشد .حداقل و حداكثر ميزان سود مورد انتظار توسط اداره مركزي تعيين مي گردد .


10-دريافت و يا پرداخت جعل ، طبق قرارداد توسط واحدها، دفعتاً واحده و يا به دفعات به اقساط مساوي و يا غير



مساوي در سررسيد و يا سررسيدهاي معين بلامانع است .


11- واحدها مكلفند در مواردي كه عامل هستند ، جهت حصول اطمينان از انجام تعهدات جاعل ناشي از قرارداد



جعاله ، تامين كافي اخذ نمايند .


12- واحدها ترتيبي اتخاذ مي نمايند تا عندالزوم اموال موضوع عمليات ناشي از قرارداد جعاله به نفع بانك بيمه شود .



شرايط محصول :‌


به منظور ايجاد تسهيلات لازم براي گسترش امور توليدي ، بازرگاني و خدماتي ،صنعت ومعدن .



مدارك مورد نياز و هزينه ها



مدارك مورد نياز :


الف ـ در صورتيكه متقاضي داراي پرونده عمومي نزد شعبه باشد :


1- برگ درخواست استفاده از جعاله كه در آن نوع كار ، مورد مصرف تسهيلات درخواستي ، مدت انجام كار ، نحوه



و مدت بازپرداخت ، وثايق و يا تضمينات قيد شده باشد .


2- مدارك و مجوزهاي لازم بمنظور احراز موارد مصرف تسهيلات جعاله .


3- مدارك و اطلاعات لازم درموارديكه تسهيلات جعاله براي اجراي طرحهاي صنعتي ، توليدي و خدماتي انجام



پذيرد .
4- اطلاعات مربوط به مشخصات كارخانه سازنده يا فروشنده اموال مورد معامله ، وسيله حمل ، حقوق گمركي و



هزينه نصب و ساير هزينه هاي قابل قبول .


5- مجوزهاي مربوط در صورتيكه اموال مورد معامله وارداتي باشد .


6- مدارك و اطلاعات مربوط به پيمانكار ( در صورت انعقاد قرارداد جعاله ثانوي)


7- ساير مدارك و مستنداتي كه بنظر مرجع تصويب كننده و يا شعبه اخذ ضروري است .


8- پيش فاكتور مربوط به خريد اموال موضوع معامله جعاله .



9- فتوكپي ( تطبيق شده با اصل ) سند مالكيت وثايق و تضمينات


10- فاكتور خريد اموال موضوع معامله جعاله .


11-آخرين صورتمجلس ارزيابي وثايق و تضمينات


12- بيمه نامه وثايق و تضمينات كه بنفع و بنام بانك صادر شده باشد .


13- صورت هزينه هاي مربوط به انجام جعاله .


14- مصوبه انجام معامله جعاله .


15- قرارداد منعقده جعاله .


16- يك نسخه از كليه اسناد حسابداري و انتظامي و تعهدات از بدو انعقاد قرارداد تا مرحله واريز و تصفيه آن .


ب ـ در صورتيكه متقاضي‌شخص‌حقيقي‌ياحقوقي بوده‌و فاقد”پرونده عمومي“ نزد‌شعبه باشد علاوه بر مدارك فوق



حسب مورد اخذ و نگهداري مدارك زير نيز در پرونده معاملاتي وي ضروري است :


17-اطلاعات اخذ شده درباره متقاضي حسب مورد از طريق اداره اطلاعات اعتباري و يا سرپرستي متبوع يا شعبه



مربوط .


18-اوراق اطلاعات اخذ شده از ساير منابع .


19-فتوكپي پروانه كسب معتبر متقاضي (تطبيق شده با اصل توسط شعبه) در امور بازرگاني و توليدي و خدماتي .


20-فتوكپي اسناد مربوط به مالكيت ملك يا سرقفلي يا اجاره نامه معتبر محل كار متقاضي در امور بازرگاني و توليدي



و خدماتي .


21-فتوكپي كارت بازرگاني معتبر (براي تجار و اشخاصي كه در رابطه با شغل خود به امور تجارت داخلي و يا



خارجي ملزم به داشتن كارت بازرگاني باشند) .


22-اصل برگ امضاء مسلم الصدور متقاضي در صورتي كه قرارداد در دفاتر اسناد رسمي منعقد نشود.


23-شماره حساب سپرده قرض‌الحسنه جاري متقاضي و تاريخ افتتاح آن : / / 13


24-شماره حساب سپرده قرض‌الحسنه پس انداز و تاريخ افتتاح آن : / / 13


25-فتوكپي كليه صفحات شناسنامه متقاضي و در مورد شخص حقوقي ، فتوكپي شناسنامه اعضاء هيئت مديره و



مديرعامل شركت .


26-يك قطعه آخرين عكس متقاضي و درخصوص شخص حقوقي ، يك قطعه آخرين عكس هيئت مديره و مديرعامل



شركت .
27-فتوكپي اساسنامه شركت ممهور به مهر اداره ثبت شركتها .



28-فتوكپي شركت نامه (درخصوص شركت غيرسهامي) .


29-روزنامه رسمي حاوي ثبت شركت در اداره ثبت شركتها .


30-روزنامه رسمي حاوي ثبت آخرين تغييرات در اركان شركت .


31-روزنامه رسمي حاوي ثبت آخرين تغييرات و انتخاب هيئت مديره و مديرعامل و صاحبان امضاء مجاز شركت .


32- ليست سهامداران عمده شركت و تعداد و درصد سهام متعلق به آنها .


33-گزارش بازرس قانوني و حسابرس شركت مربوط به سه دوره مالي گذشته (درخصوص شركتهاي وابسته و تحت

پوشش مؤسسات دولتي و شركتهاي پذيرفته شد در بورس سهام و اوراق بهادار) .


34-آخرين اظهارنامه مالياتي شركت ممهور به مهر اداره دارايي محل .



هزينه هاي احتمالي:


هزينه هاي مربوط به افزايش جعل بانك در رابطه با احتمال افزايش مدت عمليات اجرايي موضوع جعاله .





جعاله مسكن در روستاها و املاك فاقد سند ثبتي

تعريف عقد جعاله مسكن :

جعاله عبارتست از التزام شخص ( جاعل) يا كارفرما به اداي مبلغ يا اجرت معلوم(جعل) در مقابل عملي معين ،

طبق قرارداد طرفي كه عمل را انجام مي دهد( عامل) ياپيمانكار ناميده مي شود .

شرايط اعطاي تسهيلات



شرايط متقاضي :


1-مالكيت متقاضي برحسب عرف معمول منطقه و ساير اسناد و مدارك معتبر احراز گردد( منظور از اسناد



معتبر اسنادي هستند كه از طرف مراجع قانوني واگذار كننده زمين صادر گرديده و يا آنكه اسنادي هستند كه براساس



عرف محل مالكيت متقاضي را بر ملك مورد احداث يا تكميل اثبات نمايد) .


2- چنانچه مالك صغير يا غير رشيد باشد ولي يا قيم قانوني از طرف وي درخواست استفاده از تسهيلات بانك را



نموده و اسناد را امضاء و وجوه مربوط به تسهيلات اعطائي را دريافت مي دارد .


3- مالك بايد ضمن ارائه تقاضاي كتبي درخصوص جعاله احداث يا تكميل ملك هزينه هاي لازم جهت احداث يا تكميل



آنرا نيز تعيين نمايد .


4- متقاضي بنا به تاييد مقامات محلي حداقل دو سال سابقه سكونت مستمر در محل داشته باشد.



شرايط اعطاي تسهيلات :


ضوابط و شرايط پرداخت تسهيلات مسكن روي املاك روستايي فاقد سند ثبتي به صورت جعاله به شرح زير مي باشد

:
بطوركلي املاك فاقد سند ثبتي املاكي هستند كه نسبت به آنها تقاضاي ثبت صورت نگرفته يا تشريفات ثبتي ملك به



اتمام نرسيده و اگر تشريفات ثبت ملك انجام شده باشد سابقه ثبت منجر به صدور سند مالكيت نشده باشد .


1- حداكثر ميزان تسهيلات قابل پرداخت ، مدت قرارداد براي دوران ساخت و بازپرداخت و نرخ سود مورد انتظار



در هر مقطع زماني توسط اداره مركزي تعيين و ابلاغ مي شود .


2- متقاضي مي بايستي قدرت پرداخت اقساط طبق تشخيص واحد پرداخت كننده تسهيلات را داشته باشد .


3- درصورتي كه در منطقه اخذ مجوز احداث يا تكميل ساختمان معمول باشد ، متقاضي ملزم است مجوزهاي لازم را



به بانك ارائه نمايد .


4- متقاضي از بابت تسهيلات مسكن هيچگونه بدهي به بانكها نداشته باشد و اين امر در برگ درخواست وي تصريح



شود .


5- جعل دريافتي بانك شامل منابع مصرف شده و سود مورد انتظار بانك مي باشد .



6- به منظور حسن اجراي تعهدات جاعل( كارفرما) شعبه ذيربط بايستي وثايق و يا تضمينات لازم را از متقاضي اخذ



نمايد .


7-اخذ امضاء مسلم الصدور از متقاضي و ضامن وي ضروري است . ضمناً شرايط عمومي حساب سپرده قرض



الحسنه جاري را نيز بايستي امضاء نمايند .


8- درصورتيكه تضمين تسهيلات اعطائي سفته باشد براي انعقاد قرارداد با استفاده از فرم قرارداد مربوط به آن اقدام



ميگردد و اگر وثيقه تسهيلات اعطائي غير منقول باشد فرم قرارداد خاص آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت . پس



از انعقاد قرارداد روي مدارك مالكيت متقاضي عبارت ”جعاله احداث يا تكميل پرداخت شد“درج و به مهر و تاريخ



شعبه ممهور گردد .


9- برگ درخواست امضاء شده به وسيله متقاضي كه امضاء ذيل آن توسط شعبه گواهي شده باشد ، فتوكپي صفحه



اول شناسنامه هاي مالك و ضامن ، مدارك ملك ممهور به مهر تاريخ و شعبه ، فرم اخذ سفته تضميني ، يك نسخه



انتظامي قرارداد و نسخه اضافي اسناد صادره بايد در پرونده معاملاتي متقاضي نگهداري شود .



10- قرارداد تنظيمي به همراه يك نسخه از سند انتظامي زير كليد بانك نگهداري شود .


11- اعطاي تسهيلات موضوع اين دستورالعمل مشمول كاركنان شاغل بانكها نمي گردد .


12-تسهيلات موضوع اين بخش بتدريج و به موازات پيشرفت عمليات ساختماني حداكثر طي سه مرحله قابل پرداخت



مي باشد .


13-شعبه بايستي با اخذ اطلاعات ، نسبت به حسن شهرت و اعتبار متقاضي و عنداللزوم ضامن اطمينان حاصل نمايد.


14- براي انعقاد قرارداد در قبال اعطاي تسهيلات با اخذ سفته تضميني يا در قبال وثيقه غير منقول و ساير وثايق يا



تضمينات قابل قبول بانك اقدام مي نمايد .
15- بلامانع بودن احداث يا تكميل بنا روي املاك موردقرارداد در محدوده شهرها از ادارات زمين شهري شهر



مربوطه استعلام مي شود .



شرايط محصول :‌


ملك مسكوني



مدارك مورد نياز :


الف ـ در صورتيكه متقاضي داراي پرونده عمومي نزد شعبه باشد :


1- برگ درخواست تسهيلات ( با توجه به موضوع معامله براي احداث يا تعمير مسكن) كه در آن مشخصات، نوع



كار ،ميزان سرمايه لازم براي انجام كار ، ميزان تسهيلات مورد تقاضا ، ارزش فعلي و يا ثبتي املاك موضوع



معامله ، مدت انجام معامله ، نحوه تصفيه و واريز تسهيلات درخواستي و وثايق و تضمينات قيد شده باشد .


2- پروانه ساخت در صورتيكه موضوع معامله احداث بنا باشد .


3- صورت برآورد هزينه هاي قابل قبول در معامله شامل قيمت زمين و تهيه مصالح و ساير هزينه هاي قابل قبول

دسته بندی: علوم انسانی » حسابداری

تعداد مشاهده: 1675 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 161

حجم فایل:409 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: