پروژه کارافرینی وضعيت فروش در فروشگاه تايپ و لوازم التحرير

دسته بندي : کارآفرینی » خدماتی و آموزشی
پروژه کارافريني وضعيت فروش در فروشگاه تايپ و لوازم التحرير در 33 صفحه ورد قابل ويرايش


هرست مطالب

عنوان صفحه

تاريخچه.............................................................................................................. 1

مشتريان............................................................................................................. 3

مديريت................................................................................................................ 4

خلاصه اي از شركت (مغازه).......................................................................... 8

ماليكت شركت (مغازه)..................................................................................... 8

شروع فعاليت..................................................................................................... 8

جا و مكان شركت (مغازه)............................................................................... 9

خدمات............................................................................................................... 10

چگونگي انجام فروش..................................................................................... 12

تكنولوژي.......................................................................................................... 14

خدمات آينده..................................................................................................... 17

استراتژي بازاريابي........................................................................................ 20

پيش بيني فروش.............................................................................................. 24

نمودار هزينه عملياتي..................................................................................... 30

نمودار هزينه عملياتي..................................................................................... 30

نتيجه گيري....................................................................................................... 34

منابع.................................................................................................................. 34








تاريخچه:

طرحي كه براي ارائه تهيه شده در رابطه با يك مغازه لوازم التحرير و دفتر فني كه همان تايپ ، تكثير و چاپ مي‌باشد كه مالكيت آن شخصي مي‌باشد ودر متراژي حدود 20 متر داير مي‌باشد .

خدماتي كه در اين مغازه ارائه مي‌شود شامل فروش انواع لوازم التحرير، اداري فني و مهندسي، طراحي، گرافيك فانتزي بازي فكري وسرگرمي ووسايل كمك آموزشي،تايپ ، تكثير، چاپ، فنري، صحافي، فكس، پرس كارت، رايت سي دي، و... . ساعات كار معقول در اين مغازه از ساعت 30/8 تا 30/20 مي‌باشد.

هدف ، ايجاد كسب و كار زود بازده و كسب سود براي گذران زندگي است.

اهميت اين نوع كسب و كار بخاطر نوع خدماتي است كه در اختيار مشتريان بخصوصي چون دانش آموزان، دانشجويان، و تا حدود افراد عادي قرار مي دهد، چون همگان مهارت در امر تايپ ، چاپ، صحافي و تهيه تمامي وسايل لوازم التحرير را در يكجا با هم ندارند.

در نتيجه اين نوع كسب و كار از اهميت خاصي در زمينه فعاليت خود برخوردار است.

اين بود خلاصه اي از يك محيط كسب و كار كوچك (لوازم التحرير و دفتر خدمات تايپ و تكثير) كه در واقع يك شغل آزاد مي باشد.


1-1 مشتريان (coustomer)

مشتريان اين مغازه از همه قشري هستند ولي بيشتر قشر دانشجو ومحصل مي‌باشد ولي در كل كارپردازان شركت ها بانك ها موسسات علاقمندان هنر نقاشي و طراحي و همچنين كودكان ودر كل هر فردي روزي كاروش به اين صنف واين شغل مي خورد.

در ابتداي افتتاح اين مغازه باتوجه به ناشناخته بودن و وارد نبودن به كار با مشكلاتي مواجه شديم ولي در ادامه با تكميل كردن اجناس مورد تقاضاي مشتري وهمچنين در پي رقابت كردن با رقبا جا براي رشد بيشتر باز شد و مغازه رشد صعودي پيدا كرده ولي اين هدف ما نبوده ونخواهد بود زيرا شعار ما اين است كه كار را به جايي برسانيم كه مشتري محل خريد خود را در درجه اول مغازه ما بداند اين امر ميسر نمي شود مگر با تلاش وكوشش فراوان در تهيه وتكميل اجناس، قيمت مناسب برخورد خوب وعوامل ديگر.


1-2 مديريت (Management)

مديريت اين مغازه برعهده خودم مي‌باشد كه دراين امر يك نفر بصورت تمام وقت كمك مي‌كند(خواهرم) و براي افزايش انگيزه در او يك حقوق ثابت بعلاوه يك درصد از فروش را برايش در نظر گرفته ام كه موجب مي‌شود تلاش بيشتري انجام دهد در رابطه با سابقه كار من از سال 86 مشغول به اين كار هستم وتقريبا يك سابقه كاري خوب دارم در رابطه با شاخص هاي كليد ي مالي طرح بايد ذكر چند عامل را يادآور شوم كه يك به يك به آن مي پردازيم.



key to succesعوامل كليدي موفقيت1-3

1-جوري جنس:

چون در اين شغل با تعداد اجناس وتنوع لوازم روبرو هستيم بايد سعي شود كه مشتري بطور كامل لوازم خود را تهيه كند وبه چند مغازه مراجعه نكند اين باعث مي‌شود كه مشتري بطور ثابت از يك جا خريد كند در صنف لوازم التحرير به تنهايي هفت هزار قلم جنس است كه اگر تنوع اين محصولات را به آن اضافه كنيم متوجه خواهيم شدكه با چه حجم گسترده محصول روبرو هستيم كه اين البته بجز لوازم جانبي است پس ابتدا بايد يك برنامه ريزي براي تهيه جنس و گرفتن نمايندگي از شركت هاي صاحب محصول كرد كه ما با گرفتن نمايندگي از 5 شركت PeNTEl , STAEDTELR , FabercateL, papco ,casio و الباقي اقلام از بازار تهران بر رفع نياز مشتري هاي خود جمع آوري كرده ايم.








0 خدمات،چه محصولات و خدماتي ارائه مي دهد services

در رابطه با خدماتي كه اين شغل ارائه مي دهد بايد عرض شود كه به قدري اين صنف گسترده است و به اصطلاح جاي كار دارد كه نمي توان همه آنچه كه مي خواهيم را به صورت يكجا جمع آوري كرد ولي اگر بطورخلاصه بخواهيم شرحي از كارمايي كه ميتوان در آنجا داد و خدماتي كه ارائه كرد را توضيح دهيم به شرح زير ميباشد .

1-فروش لوازم التحرير

2-لوازم اداري

3-لوازم مهندسي

4-لوازم نقاشي

5-لوازم طراحي،گرافيك ،معماري

6-لوازم فانتزي وكادويي

7-لوازم سرگرمي. بازي فكري، كمك آموزشي

8-فروش انواع نمودار خام وپرشده

10-انجام خدمات دانشجويي كپي، سيمي كردن جزوات و... پس مي بينيم با طيف گسترده اجناس مواجهه هستيم كه در بخش هاي ديگر نيز مانند اسباب بازي، اجناس دكوري، لوازم گلسازي وغيره نيز فعاليت كرد.



3-1 مقايسه رقابتي competivtive comparison

دراين شغل كسي در رقابت با ساير رقبا برتري پيدا مي‌كند كه داراي شرايط زير باشد و به آنها عمل كند.

1-داشتن جنس جور همانطور كه در سرفصل پيشين گفتيم به علت گستردگي جنس وصرف هزينه زياد تهيه آن جور بودن جنس يك هنر است كه ميتواند ما را از ساير رقبا جلو اندازد مسئله ديگر كه ميتوان به آن توجه كرد داشتن ارتباطي قوي وفروشندگان جنس بطوريكه بتوان از آن نمايندگي گرفت كه اين خود باعث اعتبار مغازه مي‌گردد و نكته آخر فروش جنس با قيمت مناسب ،برخورد خوب با مشتري بطوريكه جذب مغازه شود اينها بعلاوه كار با مراكز وتهيه اقلام مصرفي آنها باعث مي شودكه در صحنه رقابت بتوانيد پايداري كنيد وروند رو به رشدي داشته باشيم

5 خدمات آينده (Future services)

خدماتي كه ميتوان براي آينده در نظر گرفت هنوز بطور كامل در ايران اجرا نشده ميتوان به موارد زير اشاره كرد فروش اينترنتي اجناس- ارسال جنس از طريق تلفن وهمچنين افزايش ساعات كار فروشگاه بطوريكه از 7 صبح كه محصلين به مدرسه مي روند وقاعدتا به لوازم التحرير نياز دارند وهمچنين ارائه محصولات متنوع تر اجناس دكوري مجسمه، ساعات روميزي، تهيه اجناس تبليغاتي وارائه آنها بصورت چاپي به شركت ها اينها عوامل خدماتي است كه مي‌توان براي آينده در نظر گرفت

4-0خلاصه تجزيه وتحليل شركتmarket Analysis summary

در بخش هاي قبلي توضيح داده شد

4-1بخش بندي بازار market segmentation

اگر بخواهيم بازار بخش بندي كنيم به پنج دسته تقسيم مي‌شوند. كودك وخردسال –نوجوان محصل، جوان ودانشجو، ميانسال وسالمند كه براي هر گروه از اين افراد كالاهاي خاصي وجود دارد به عنوان مثال در گروه كودك انواع كتابهاي بهاي آموزشي انواع وسايل سرگرمي يا در بخش دانشجو بستگي به رشته با طيف بسياري از اجناس روبرو هستيم علاوه بر نياز روزمره مثل كلاسور و خودكار دفتر وماشين حساب با توجه به رشته اجناس خاص آن رشته نيز مورد نياز است كه براين اساس ما نمي توانيم فعاليت خود را مخصوص يك گروه خاص متمركز كنيم بلكه بايد با توجه به نيازهاي آنها در همه گروههاي فعاليت شود تا بتوان رضايت مشتري را جلب كرد

4-2استراتژي بخش بازار هدف Tavget murket segment strategy

ما با بررسي هايي كه انجام داديم به اين نتيجه رسيديم كه بازار هدف ما دانشجو هستند يعني بخش عمده مشتري هاي ما را دانشجو ها تشكيل داده كه با توجه تعدد دانشجو و رشته ميتوان در حوزه وسيعي با توجه به رشته هاي گوناگون فعاليت كرد واجناس مصرفي اين قشر مخصوصا رشته هاي مهندسي و گرافيك وهنر با توجه به كمياب بودن وقيمت بالامي تواند در فروش مغازه نقش مهمي ايفا كند ما به اين نتيجه رسيديم كه با متخصصين مقداري پول در حد پنچ ميليون لوازم اين بخش را از نمايندگي تهيه كرده وضمن همخوان بودن قيمت جنس با ليست نمايندگي مشتري خود را از اصل بودن جنس مطمئن ساخته و بتوانيم خدمات پس از فروش هم به آنها ارايه دهيم واين تكميل بودن جنس سبب شد كه مشتري خود به خود جذب مغازه گردد ودر آينده هر بيشتر روي اين قسمت تمركز خواهيم داشت

4-2-1نيازهاي بازار market needs

4-2-2 روند هاي بازار market trends

اگر بخواهيم بازار آينده را پيش بيني كنيم بايد بگوييم با توجه به روند رو به رشد جمعيت محصل دانشجو وغيره و با توجه به اينكه در منطقه انقلاب جايي براي گسترش مغازه هاي موجود نيست يعني عملا در چند سال اخير مغازه اي به تعداد مغازه هاي اين بخش افزوده نشده مي‌توان آينده خوبي را براي بازار پيش بيني كرد.

4-2-3 رشد بازار market Gronth

با توجه به توضيحات در بخش قبل بايد بگوييم بازار از رشد مناسبي برخورداست و ما با توجه به بررسي فروش در سالهاي قبل و ميزان افزايش قيمتها به يك رشد ده درصدي در ميزان فروش رسيديم كه اين اميداركننده است.

5-0 استراتژي مرحله عمليات اجرايي strategyanl implemention summary

1 لبه رقابتي competive Edge

در ميدان انقلاب مغازه لوازم التحرير متعددي فعاليت مي كنندكه ما با توجه به شگرد هاي كاري خود تا حدودي سهم بيشتري از مشتري ها را به خوداختصاص داده ايم ،و از چند مغازه ي باقيمانده فقط دومغازه هستند كه آنها هم در سطح بالايي فعاليت مي كنند والباقي در حد لوازم مصرفي فعاليت مي‌كنند كه نمي تواند رقابت جدي داشته باشند هر چند نبايد غافل شد كه آنها هم سهمي از بازار را دراختيار دارند اما فعاليت عمده اي كه ما نسبت به آنها دار اين است كه ما نمايندگي اجناس معتبر را دراختيار داريم به همين دليل مشتري با قيمت ليست نمايندگي خريد مي‌كند جنس اصلي تهيه مي‌كند در قرعه كشي هاي آنها شركت مي‌كند وميتوانداز خدمات پس از فروش كه حتي در بعضي موارد تعويض جنس نيز مي‌باشدهم بهره مند مي‌گردد.

استراتژي بازاريابي (marketing stra tegy)

در اين قسمت ما مي توانيم چندكار عمده انجام دهيم تا بتوانيم سهم بيشتري از بازار را به خود اختصاص مي دهيم اولين مرحله ايجاد شعبه جديد بود كه ما اينكار را انجام داديم ونتيجه هم گرفيتم كار دوم تبليغات مناسب ،پخش تراكت، آگهي، بيلبورد، چاپ نايلون هاي اختصاصي چاپ كارت ويزيت اهداي اشتانتيون به همراه جنس تهيه ليست قيمت مصرفي اداري با قيمت مناسب وارسال آن براي شركت ها موسسات مدارس. اداره ها وغيره همه اينها جز عواملي است كه مي تواند نقش مهمي در دست يابي به بازار بيشتر داشته باشد

5-2-1تعيين جايگاه محصول در صنعت Positioning statement

5-2-2 استراتژي قيمت گذاري pricing strategy

اين قسمت يكي ازمهمترين بخش هايي است كه تا به حال بدان اشاره كرديم در يك مغازه نمي شود تمام اجناس مغازه را با يك درصد خاصي قيمت گذاري كرد مثلا بگوييم تمام اجناس با 20درصد سود فروخته شود بلكه هر جنس و هر مورد با يك درصد خاصي قيمت گذاري مي‌شود بجز اجناسي كه طبق ليست نمايندگي فروخته مي‌شود الباقي جنسها دسته بندي مي‌شود يكسري از جنسهاي مصرفي مثل دفتر، خودكار، كاغذ، مقوا وغيره كه قيمت آن همه جا مشخص است درصد كمتر ، يكسري از اجناس كه اصطلاحا خواب زيايي دارند و اجناس ويتريني هستند مثل خودكار خودنويس، ماشين حساب، لوازم دكوري و.. درصد بالاتري دارند چون مشتري مي خواهد روي اين اجناس تخفيف هم بگيرد پس مي بينيد كه هر جنس با توجه به نوع آن با يك درصد قيمت گذاري مي‌شود

5-2-3استراتژي فروش يا تبليغات prometion strategy

در قسمت بالا توضيح داده ام.

5-2-4 استراتژي توزيع Distribution strategy

توزيع جنس در اين شغل بصورت مستقيم ورودرو مي‌باشد يعني مشتري هر خريدي را انجام مي دهد وخود آنها را مي برد فقط در بعضي موارد جنسهاي بزرگ وسنگين را بوسيله پيك براي مشتري ارسال كنيم يا خريد موسسات ،بانكها، شركت ها و ... نيز بصورت پيك براي آنها ارسال مي‌گردد
دسته بندی: کارآفرینی » خدماتی و آموزشی

تعداد مشاهده: 1397 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 33

حجم فایل:3,062 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: