گزارش كارآموزي آموزش و راهنماهای فیلرگیری موتور (پيكان ، پژو RD )

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
گزارش كارآموزي آموزش و راهنماهاي فيلرگيري موتور (پيكان ، پژو RD ) در 22 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مختصري بر فعاليتهاي انجام شده در دوره كارآموزي 1

بازكردن گيربكس وبستن آن 3

تعويض واشر سر سيلندر اتومبيل پيكان پژو RD 6

تعمير ديفرانسيل 10

نصب و تنظيم ميل بادامك 12

تنظيم كردن ميل بادامك 18

ليفتر هاي هيدروليك 23

ليفتر هاي سفت 24

تعويض كردن كلاج ماشين 26

سر و صداي كلاچ 36

ضربانهاي پدال كلاچ 39



بسمه تعالي



مختصري بر كارهاي انجام شده در دوران كارآموزي

1) فيلرگيري اتومبيلهاي پيكان و پژو RD (هر دو يك موتور دارند) كه به شرح زير مي باشد :

ابتدا درب سوپاپ را باز كنيم و بعد با چرخاندن ميل لنگ (بوسيلة چرخاندن پروانه) سيلندر (1) را در حالت قيچي قرار داده و سيلندر (4) را فيلرگيري مي كنيم . (فيلر 30 براي سوپاپ دود و فيلر 25 براي سوپاپ هوا) بعد سيلندر 3 را قيچي كرده سيلندر 2 را فيلرگيري مي كنيم . سپس سيلندر 4 را قيچي كرده 1 را فيلرگيري مي كنيم و در انتها سيلندر 2 را قيچي كرده و 3 را فيلرگيري مي كنيم .

2) ميزان فرمان اتومبيل پيكان و پژو RD

ابتدا ماشين را روي چاله سرويس مي آوريم بعد با ميلة مخصوص فاصلة جلوي دو چرخ جلو را اندازه مي گيريم سپس فاصلة عقب دو چرخ جلو را اندازه مي گيريم كه بايد 4 تا 6 ميليمتر بيشتر باشد كه در غير اين صورت اگر فاصله كمتر بود با بلندتر كردن ميلة اتصال (بوسيلة شل كردن پيچ آن) و اگر فاصله بيشتر بود با كوتاه تر كردن ميلة اتصال (بوسيله سفت كردن پيچ آن) اين كار را انجام مي دهيم و در پايان براي اطمينان اين كار را دوباره انجام مي دهيم .

3)تعويض روغن و فيلتر روغن موتور :

براي تعويض روغن و فيلتر روغن موتور ماشين را روي چاله سرويس مي بريم و با بازكردن پيچ ته كارتر روغن سوخته را خارج مي كنيم . پيچ را سفت كرده و بعد از بالا روغن تازه را در موتور مي ريزيم (تعويض روغن معمولاً پس از 2 تا 3 هزار كيلومتر كاركرد انجام مي شود ).

4)باز كردن گيربوكس و بستن آن روي ماشين :

براي بازكردن گيربوكس ابتدا اتصالات به آن را باز مي كنيم كه به اين شرح مي باشند . ابتدا پيچ استارت را باز مي كنيم بعد كلاچ را باز مي كنيم . سپس گاردان را باز كرده و بعد از آن پيچهاي اتصال به موتور را باز مي كنيم از داخل اتومبيل دسته دنده را از گيربوكس جدا مي كنيم و در انتها پيچهاي اتصال به بدنه را باز مي كنيم و با تكان دادن گيربوكس و كشيدن آن رو به عقب با درآمدن شافت ورودي گيربوكس آزاد مي شود .

براي بستن گيربوكس خلاف كارهاي بالا را انجام مي دهيم و براي جازدن آن شافت ورودي براي اينكه شافت راحت جا برود بايد موتور كمي رو به پائين متمايل شود كه براي اين كار لوله اگزوز را به طرف پائين مي كشيم .

5) تعويض لنت ترمز (ترمزهاي ديسكي) در اتومبيل هاي پيكان و سمند و ساير اتومبيلهاي ساخت ايران خودرو :

ابتدا چرخ را باز كرده بعد (H پين ها) را كه نگهدارنده لنت هستند باز مي كنيم لنتها را در آورده و لنت جديد را قرارمي دهيم (H پين ها) را جا زده و چرخ را مي بنديم .

6) بالانس كردن چرخهاي اتومبيل (بوسيلة دستگاه بالانس)

ابتدا چرخ را باز كرده و روي دستگاه مي بنديم . دستگاه را روشن كرده و اطلاعاتي شامل شعاع لاستيك شعاع رينگ و فاصلة لبة رينگ تا دستگاه را به رايانه دستگاه مي دهيم و دكمه استارت را مي زنيم چرخ شروع به چرخيدن مي كند و پس از پايان اعمال نيرو توسط دستگاه كه به صورت خودكار انجام مي شود چرخ مي ايستد .

حال روي صفحة نمايشگر دو رديف چراغ روشن مي شود كه روي هر رديف شماره اي نوشته مي شود ، چرخ را مي چرخانيم تا يك طرف چراغهايش بطور كامل روشن شوند در همان جا چرخ را نگهداشته و به ميزان عدد نوشته شده روي آن رديف چراغ در همان طرف چرخ و در موازات محور چرخ وزنه اي را به رينگ وصل مي كنيم و در انتها دوباره آنرا چك مي كنيم .

7) در آوردن و جا زدن ديفرانسيل پيكان و پژو RD :

ابتدا چرخهاي عقب را باز كرده و بعد بوسيله پولوس كش پولوسها را در مي آوريم بعد گاردان را باز مي كنيم و روغن ديفرانسيل را تخليه مي كنيم بعد پولوسها را به خارج مي كشيم و ديفرانسيل را در مي آوريم بعد از تعمير نيز ابتدا پولوسها ره به طرف پايين فشار مي دهيم و بعد از جا زدن ديفرانسيل آنها را به طرف داخل فشار مي دهيم تا جا بروند و بقيه پيچهاي قسمتهاي ديگر را مي بنديم . (اشكال ديفرانسيل به علت فاصله افتادن بين كرانويل و پينيون است يا خورده شدن دندهاي يكي از آنها).

8) تعويض واشر سرسيلندر اتومبيلهاي پيكان و پژو RD :

اين كار زماني انجام مي شود كه واشر سرسيلندر بسوزد كه در اين صورت آب و روغن در موتور قاطي مي شوند و موتور خوب كار نمي كند . براي تعويض واشر سرسيلندر ابتدا درب سوپاپ را باز مي كنيم سپس آب رادياتور را تخليه مي كنيم بعد لوله اگزوز را باز مي كنيم (اگر موتور انژكتوري را باز كنيم) و ساير قسمتهاي آن را باز كنيم سپس پيچهاي اتصال دهندة الاكولنگي سوپاپها را كه آنها را به موتور وصل مي كنند باز كنيم و در انتها پيچهاي سرسيلندر را به صورت حلزوني(از وسط به طرف بيرون) باز مي كنيم .

بعد سرسيلندر را شسته و تميز مي كنيم بعد به وسيلة چسب اكواريوم واشر جديد را مي چسبانيم و بعد اتصالات هوا و دود به موتور را با قرار دادن واشر جديد و چسباندن آن به موتور وصل كرده و پيچهاي آنرا مي بنديم بعد براي بستن سرسيلندر از تركمتر كه وسيله اي است كه ماكزيمم نيرو را تنظيم مي كند استفاده مي كنيم بعد الاكلنگي سوپاپها را بسته و فيلرگيري مي كنيم و ساير قسمتها را كه باز كرده ايم مي بنديم و آب رادياتور را از آن مي ريزيم و براي امتحان چند دقيقه اي موتور را مي گذرانيم تا در جا كار كند .

9) تنظيم كلاچ (كلاچهاي هيدروليك)

ابتدا كلاچ را مي گيريم تا ببينيم در كجا عمل مي كند . اگر خيلي بالا يا پائين بگيرد با پيچاندن پيچ تنظيم شيش كلاچ اين عيب را برطرف مي كنيم .

10) تنظيم ترمز هيدروليكي :

در سيستم هيدروليكي ممكن است كه هوا وارد لوله شود و در هنگام فشار دادن پدال ترمز به علت وارد نشدن نيروي كافي به پمپ پائيني ترمز عمل نكند كه براي رفع اين اشكال ابتدا چندبار پدال را فشار مي دهيم تا به اصطلاح پر شود بعد پدال را پائين نگه داشته و بوسيلة پيچ هواگيري هواي آنرا خارج مي كنيم اين كار را ادامه مي دهيم تا هواي سيستم به كلي خارج شود و ترمز با فشار دادن پدال ترمز به راحتي كار كند و ديگر احتياجي به چند بار فشار دادن پدال ترمز نباشد .

11) بستن ترموستات در سيستم خنك كاري :

كار ترموستات اين است كه نگذارد دماي آب از حد معيني پائين تر رود كه آنرا در فصل سرما براي زود گرم شدن موتور و كاهش استهلاك موتور بر روي سيستم خنك كاري نصب مي كنند .

طريقة عمل كردن ترموستات به اين صورت است كه وقتي آب در مجاري عبور آب در سيلندر به حركت درآمد و گرماي موتور را گرفت گرم مي شود و به رادياتور برمي گردد و پس از خنك شدن دوباره به موتور برميگردد . اما در فصل سرما با بستن ترموستات در مسير آب گرم شده از گرماي موتور تا به دماي 73درجه سانتيگراد نرسد . ترموستات به آن اجازة عبور را نمي دهد و به اين ترتيب موتور زودتر به دماي مناسب مي رسد .

براي بستن ترموستات دريچة آنرا باز كرده آنرا در محل قرار داده و سپس واشر آب بندي را روي آن مي چسبانيم و بعد پيچهاي درپوش آنرا سفت مي كنيم .

12) تعمير ديفرانسيل :

براي اين كار بعد از باز كردن ديفرانسيل از روي ماشين پيچهاي دو قطعة نگهدارنده را باز مي كنيم روي يكي از دنده هاي كرانويل كمي رنگ مي زنيم و قبل از خشك شدن كمي آنرا مي چرخانيم تا با دنده هاي پينيون درگير شود بعد جاي رنگ را مي بينيم اگر در طرف بيروني دنده هاي پينيون اثر رنگ بود در طرف پينيون چند قطعه واشر(به ميزان لازم كه با توجه به كار عملي و تجربه بدست مي آيد تعداد واشرها معين مي شود) قرار مي دهيم و اگر در طرف داخلي دنده هاي پينيون اثر رنگ بود در طرف كرانويل چند قطعه واشر قرار مي دهيم بعد قسمت نگهدارنده را مي بنديم و ديفرانسيل را روي ماشين سوار مي كنيم .

13) تعمير چهار شاخ گاردان :

بعد از باز كردن گاردان از روي ماشين بوسيلة گيره و خار جمع كن خارهاي چهار شاخ گاردان را درآورده و بوسيلة ضربه زدن پيستونهاي آنرا درآورده و بعد از تعمير و روغن كاري آنها را سرجايشان قرار داده و خارهاي آنها را جا زده و گاردان را روي ماشين سوار مي كنيم .

باز كردن گاردان از روي ماشين بوسيلة باز كردن چهار پيچ اتصال دهندة آن به ديفرانسيل انجام مي پذيرد .

14) تعمير كلاچ اتومبيلهاي پيكان و پژو RD‌ :

بعد از باز كردن گيربوكس و جداكردن كلاچ ممكن است با يكي از عيوب كلي زير مواجه باشيم :

صاف شدن لنت صفحه كلاچ كه با لنت كوبي جديد جبران مي شود .
تاب داشتن صفحه كلاچ كه در اين صورت صفحه كلاچ تعويض مي شود .
صاف شدن و خورده شدن هزار خاري توپي صفحه كلاچ كه در اين صورت نيز صفحه كلاچ تعويض مي شود .
خورده شدن و آسيب ديدن بلبرينگ كلاچ كه به علت زياد قرار دادن پا بر روي كلاچ صورت مي گيرد و بايد در اين صورت آنرا تعويض كرد .

نصب و تنظيم ميل بادامك جديد

اين دستورات يك راهنمايي اساسي براي نصب ميل بادامك را براي شما مهيا مي سازد و بايد توسط يك تست دقيق كامل شود. اغلب خرابي هاي ميل بادامك نو بيشتر به نصب نادرست مربوط مي شود تا به نقايص موجود در ميل بادامك يا ليفترها :
تعويض كردن كلاج ماشين

رفع مشكلات و آزمايش دقيق

به استثناء تنظيمات ، تنها راه تعمير يك كلاج (متحرك )عوض كردن آن است نصب يك كلاج جديد بسيار سهل و آسان است اما بايد مطمئن باشيد كه كارتان را بدرستي انجام دادهايد چرا كه اگر اشتباهي صورت گيرد مجبور مي شويد كه محور انتقال قدرت را دوباره پائين بگذاريد وكاري كه شما دوست نداريد بيش از يك بار انجام دهيد بايد انجام دهيد و بهترين كار اين كه با يك واحد خدماتي كه خدمات وسيله نقليه شما را انجام مي دهد مشورت كنيد.

در اينجا ما مراحل عمومي تعويض كردن يك كلاج را بررسي مي كنيم . ابتدا اتصال مثبت باتري را بر مي داريم سپس در حاليكه كه زير كاپوت كار مي كنيم كه محور انتقال قدرت را براي تعويضي بوسيله اي قطع كردن سيم كلاج و يا سيلندر هيدروليك آماده مي كنيم بنابراين قطع كردن اين موارد باعث مي شود كه محور انتقال قدرت از جاي خود حركت نكند . اين بقيه موارد . اگر شك داريد كه چه مواردي بايد بر طرف شود مي توانيد به كتاب راهنما مراجعه كنيد سپس يك تكه چوب پشت چرخ هاي عقب بگذاريد و جك را زير ماشين بزنيد و كاري نكنيد كه ماشين از زمين بلند شود وقتي كه اين امر شامل پيچ و مهره هاي شافت اكسل و محور انتقال قدرت هم مي شود براي جدا كردن محور انتقال قدرت شما بايد ابتدا يا چند عدد از پايه هاي موتور را باز كنيد البته قبل از اينكه پايه هاي موتور را كنيد شود بايد چيزي را براي مهار كردن موتور قرار دهيد در بيشتر ماشين هاي اين امكان وجود دارد كه بوسيله يك جك زير كارتر ماشين موتور را مهار كرد اما در بعضي ماشين ها يك ميله اي ساپورت موتور وجود دارد كه اين ميله باعث مي شود كه در حاليكه محور انتقال قدرت باز شده باشد موتور به صورت آويزان و طوري كه از زير كاپوت آن بتوان آن را نصب كرد دوباره مي توانيد براي انجام كار صحيح و روشي درست به كتابچه راهنما مراجعه كنيد .

براي جدا كردن محور انتقال قدرت از موتور محور انتقال قدرت را با يك جك مهار كنيد و سپس پيچ مهره هاي دور فلايويل را باز كنيد و سپس محور انتقال قدرت را از موتور دور كنيد تا اينكه شافت وردي صفحه كلاج نمايان شود سپس پائين محور انتقال قدرت را به طرف زمين قرار داده و آن را بچرخانيد و از ماشين جدا كنيد وقتي محور انتقال قدرت را جدا كرديد شما مي توانيد به صفحه كلاج دسترسي داشته باشيد پيچ و مهره هاي دور صفحه فشار را باز كنيد سپس صفحه و ديسك كلاچ را جدا كنيد. اصطكاك بين سطح فلايويل را تست كنيد اگر خش افتاده بود و يا نقاطي از آن داغ شده بود آن مشكلات را بايد رفع كنيد و به وسيله دستگاه تراش بايد مشكلات بوجود آمده رفع شود و دوباره نصب شود و اين را به خاطر داشته باشيد كه هر جه سطح ديسك را تراش دهيد حالت شكنندگي آن بيشتر مي شود اگر فلايويل شما تراشيده شنده باشد شما مي توانيد با كاغذ سمباده نرم اين كار را انجام دهيد وقتي فلايويل را تست مي كنيد سعي كنيد بلبرينگ كلاچ و بوش مركزي فلايويل را تست كنيد. خار بلبرينگ را نبايد چرب و روغنكاري كنيد و نگاه كنيد كه سائيدگي و خوردگي نداشته باشد. اگر در مورد كيفيت آن شك داريد آنرا عوض كنيد و يك نو جايگزين كنيد براي اينكه مطمئن شويد روغن از پشت فلايويل نشت نمي كند چون اگر روغن به سطح كلاچ برسد باعث ضربه زدن و گير كردن آن مي شود و اين اصل مهم است كه هر دو سطح بايد به نحو تراشيده شود و يا لغزندگي آنها به يك صورت باشد اگر فلايويل بيش از حد تراشيده شود باعث سر خوردن كلاچ روي صفحه فشار بلبرينگ مي شود و مي تواند باعث آزاد گشتن كلاچ شود بايد با استفاده از واشر ميان ميل لنگ و فلايويل كاري كنيد كه كلاچ بتواند به راحتي در بلبرينگ آزاد كار كند اگر چه ممكن است يك فلايويل فرسوده در تست RPM بسوزد و تنها راه تعمير كردن آن جايگزين كردن يك فلايويل نو است و اين كار يك كار مطمئن و بي خطر است . كار ديگر كه بايد انجام دهيد تست كردن شافت محور ورودي انتقال است و اگر از اطراف آن روغن نشت كند آن را تعويض كنيد. و بعد از آن دنبال نشت روغن در پشت موتور بگرديد اگر بيشتر از چند قطره باشد دليل اين امر ممكن است انتقال زود صفحه كلاچ باشد يك نشانه روي فلايويل بگذاريد بنابراين با اين كار شما مي توانيد آن را به درستي نصب كنيد(روي ميل لنگ) . فلايويل را از جاي خود درآوريد و كاسه نمدهاي كهنه را هم عوض كنيد خيلي با دقت يك (كاسه نمد) جديد بدون واشر كاسه نمد را نصب كنيد سعي كنيد با ابزار نصب كاسه نمد يا با يك تكه چوب اين كار را انجام دهيد .بعد از آن سطح ميل لنگ را چك كنيد و قسمتهاي خورده و فرسوده شده را تعمير كنيد همينطور بوشهاي موتور ، چون عدم تعمير به موقع آنها باعث نصب كردن يك دستگاه فلايويل جديد خواهد بود.
دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 10350 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:18 کیلوبایت

 قیمت: 39,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: